http://www.nwohavaintoja.blogspot.com/2924455.html>

maanantaina, tammikuuta 30, 2012

Totuus megauploadista



Äskettäin suljettu MEGAUPLOAD palvelu koki loppunsa kun USA:n liittovaltion agentit hyökkäsivät sen päämajaan. Seitsemän ihmistä asetettiin syytteisiin piratismista. Heistä neljä on pidätetty Uudessa-Seelannissa.



Yksi syytteeseen asetetuista on palvelun perustaja Kim Schmitz jonka epäillään nyt saavan jopa yli 50-vuoden tuomion piratismista.

Yhdysvaltain viranomaisten mukaan muun muassa laittomasti jaetuista elokuvista on aiheutunut yli 500 miljoonan dollarin tappiot tekijänoikeuksien omistajille.

Taustalla on kuitenkin aivan muut syyt takana joka on johtanut tähän, että koko MEGAUPLOAD ajettiin alas. Sillä joulukuussa 2011 vain viikko ennen yhtiön alasajoa kerrottiin, että Megauploadsin takana olevat henkilöt aikoivat uudistaa musiikkiteollisuutta aivan uudella tavalla uudella tavalla


Megabox.com
nimisen saitin oli tarkoitus tarjota kenelle tahansa artistille tai bändille paremmat mahdollisuudet tienata ilman saamatta levytyssopimusta.

Megauploads ilmoitti, että Universal Music Group oli hyvin tietoinen heidän Megabox.com liikeideasta ja tähän sisältyi se, että artistit saivat pitää 90 % tuotosta itse.

Palvelu myös aikoi maksaa myös niistä kappaleista artisteille, jotka he laittavat jakoon ilmaiseksi ja tätä varten oli keksitty Megakey, joka sallii artistien tienata sillä, että heidän musiikkiaan ladataan ilmaiseksi.



Onkin selvää, että UNIVERSAL MUSIC GROUP, joka on maailman johtava musiikkialan yhtiö/korporaatio ei pitänyt tästä Megaupload yhtiön kaavailuista uudistaa musiikkibisnestä siihen suuntaan jossa artistit/bändit pääsisivät käsiksi 90 % osuudella myyntiin. Sillä kautta aikojen nämä maailman suurimmat levy-yhtiöt ovat vääristäneet musiikkialan kilpailua ja polkeneet monien lupaavien taiteilijoiden toimeentulon yksinkertaisesti sillä, että ottavat suojakseen vain taloudellisista intresseistä olevia esiintyjiä.

Levyteollisuuden bisnes ei ole mitään rakettitiedettä ja kautta aikojen tekijäinoikeusmonopolien lobbarit aukovat päätään siitä, että musiikin laiton lataaminen syö esiintyviltä taiteilijoilta leivän pöydästä. Seuraavaksi voin kertoa esimerkin minkälaiset ovat ns. levyteollisuuden ansiot.

Otetaan esimerkkinä vaikka Suomalainen 5-henkinen yhtye joka on julkaissut juuri ensimmäisen debyyttialbuminsa monikansallisen levy-yhtiön suojissa.

Levyä on luonnollisesti sitten myös markkinoitu mediassa ja siihen on satsattu taloudellisesti jonka ansiosta kappaleet alkavat saavuttaa mahdollisesti radiosoitossa soittoaikaa. Sitten levy myy mahdollisesti ennakkoon 10 000 kpl

Mitä siis orkesterin jäsenet saa ja kuinka potti jaetaan.

Levyn hinta on kaupassa ohv. tuo 23,90 EUR/kappale. CD-levy on kuitenkin myyty kaupoille tukkuhintaan joka on huomattavasti pienempi tuosta myyntihinnasta.

10 000 kpl levymyynnillä albumin tuotoksi tulee n. 10 000 euroa josta levy-yhtiön saama osuus on n. 50 %

Tästä jää enää ns. yhtyeelle 5000 euroa josta levyn tuottaja saa suurimman osuuden.

Ääni ja kuvatallenne tuottajat ÄKT nappaa jokaisesta myydystä levystä n. 1,80 euroa



Musiikintekijä saa TEOSTO:lta
n. 1 EUR/biisi. Mutta jos hän on tehnyt ns. kustannussopimuksen niin tällöin kustannusyhtiö nappaa 1/3 osan tekijänoikeuskorvauksista.



GRAMEX korvaus on taas muusikoille ja esiintyjille maksettu korvaus jos kappale soi vaikka radiossa ja tämä on n. 9 euroa/minuutti, joka jaetaan lopulta tuottajan, muusikoiden sekä solistin kesken. Kun solisti voi saada taiteilijoiden Gramex-korvauksesta 50 %, merkitsee yhden levyn soittaminen Ylen valtakunnallisessa verkossa noin 7 euron tuloa.

5-henkisen bändin jäsenet saavat kukin n. 0,25 senttiä per myyty levy. Mutta jos levyä on markkinoitu mediassa ja siihen on satsattu budjetissa niin rojalti saattaa laskea 0,12 senttiin per myyty levy. Näin ollen 5-henkisen orksterin jäsenet saisivat 600 euroa myyntirojalteja 10 000 myydystä levystä ja tästä vielä vähennetään verot.

Moniko esiintyvä taiteilija elää pelkästään 600 eurolla vuodessa?

Esiintyvän taiteilijan ja tässä tapauksessa levyttävän sellaisen tulot eivät muodostu pelkästään levymyynnistä vaan se on hyvinkin riippuvainen julkisista esiintymisistä ja jos levyt myyvät niin usein myös silloin on runsaasti julkista kysyntää.

Julkisten esiintymisten suhteen ei voida enää puhua mistään piraattivarkaista, jotka laittomasti varastavat joidenkin tunnettujen yhtyeiden livekeikat. Tässä ei puhuta enää siis mistään tallennetusta musiikista, koska live-esiintymiset ovat aivan eri asia ja konserttiliput jopa maksavat usein huomattavasti enemmän kuin itse esiintyjän/artistin albumi.

Esiintymispalkkiot ovat Suomessa jopa 20 000 euroa per keikka suurimmilla nimillä ja näillä sitten maksetaan ns. kulut joista vähennetään mm. miksaajien sekä roudarien ja muiden henkilöiden kulut jne. Onkin hyvin selvää, että mitä tunnetumpi artisti/esiintyjä niin sitä tähtitieteellisemmät ovat esiintymispalkkiot. Koska mitä enemmän on kysyntää niin sitä enemmän on tarjontaa ja tämä selittää menestyneimpien esiintyjien jättitulot.

Se taas sitten, että miksi musiikintekijöiden tekijäinoikeusjärejstö TEOSTO ja GRAMEX käyttävät yksin vuodessa monia miljoonia euroja tekijäinoikeuslobbaustoimintaan johtuu siitä, että TEOSTO on voittoa tavoitteleva monopoli, jonka kirjanpitoa ei esim. tarkasteta jne.



Antti Kotilaisen luotsaama tekijäinoikeus ja tiedonvalvonta keskus (TVVK) on taas täysi TEOSTO:n kanssa toimiva tekijäinoikeuspoliisijärjestö jonka tavoitteena on tuomita laittomat musiikinlataajat sekä vertaisverkkojen pitäjät jopa miljoonien eurojen korvauksiin sekä ehdottomiin vankeusrangaistuksiin. Mutta jos TVVK häviää oikeudenkäynnin niin TEOSTO maksaa kulut.

2010 vuoden verotiedot ovat julkista tietoa ja näin tienasivat Suomen menestyneimmät taiteilijat.

Aaltonen Henry (Remu): ansiotulot 67 517
Abreu Anna: ansiotulot 176 614, mätkyjä 30 964
Alanko Ilkka: ansiotulot 55 496, palautus 5 885.
Alanko Ismo: ansiotulot 135 349, palautus 1 077
Arponen Koop (Idols-voittaja): ansiotulot106 097,
Asikainen Risto (Pop tuottaja): ansiotulot 59 554,
Edelmann Samuli: ansiotulot 51 828, mätkyt 8 242
Elorinne Meri-Tuuli (laulaja Jippu): ansiotulot 39 920
Eriksson Anna: ansiotulot 68 314, palautus 512
Haber Samu (Sunrise Avenue): ansiotulot 216 857,
Harma Heikki (Hector): ansiotulot 162 869,
Hietala Marko (Nightwish): ansiotulot 77 241
Hulkko Antti (Andy McCoy): ansiotulot 157 348,
Hynynen Jouni: ansiotulot 128 344, mätkyt 3 075
Kansa Tapani: ansiotulot 57 650, palautuksia 3 347
Kalaoja Katri Helena: ansiotulot 49 325, pääomatulot 4 812,
Kokljuschkin Gugi (Levy-yhtiöpamppu): ansiotulot 329 799
Kääriäinen Jorma: ansiotulot 94 540, palautuksia 3 249
Liimatainen Jonne Aaron: ansiotulot 51 081, pääomatulot 745,
Lindholm Olli (Yö): ansiotulot 128 135, mätkyt 1107
Lindström Mikko (HIM): ansiotulot 87 039, pääomatuloja 72 063
Lipsanen Ilkka "Danny": ansiotulot 61 471, pääomatuloa 84 449
Lund Maria: ansiotulot 58 723, palautus 659
Loiri, Vesa-Matti: ansiotulot 159 572, palautusta 2 253
Lundberg Amadeus (Tangokuningas 2009): ansiotulot 52 299,
Meurman Kristian (Idols 2008): ansiotulot 50 369,
Mustajärvi Pate: ansiotulot 133 850, pääomatulot 0,43,
Neumann Pertti (Dingo-yhtye): ansiotulot 121 401,
Nevalainen Jukka (Nightwish-yhtyeen rumpali): ansiotulot 66 853
Pakarinen Hanna: ansiotulot 49 637, palautusta 3 334
Sillanpää Jari: ansiotulot 86 372, pääomatuloa 34 296
Sinkkonen Jari-Markus (Kotiteollisuus-rumpali):ansiotulot 101031
Sundberg Christel (Chisu): ansiotulot 74 458
Sundqvist Gösta (kuolinpesä) pääomatulot 168 367 euroa(TEOSTO korvauksista)
Suo Jarkko (Lauri Tähkä), ansiotulot 373 201, palautuksia 3844
Toppinen Eino(Apocalyptica):ansiotulot 190 184,pääomatulot 15 406
Uusivirta Olavi: ansiotulot 50 645, palautus 1 151
Vaara Tero (Mamba): ansiotulot 118 175, palautus 17 447
Vartiainen Jenni: ansiotulot 47 127
Vesala Paula (PMMP): ansiotulot 45 013, pääomatuloja 4 032
Wirtanen Toni: ansiotulot 161 718, pääomatuloja 476
Ylander Katri: ansiotulot 39 306, palautuksia 4 613
Ylönen Lauri: ansiotulot 277 729, pääomatulot 9 575


Siinä on hivenen osviittaa siitä mitä menestyneet artistit tässä maassa tienaavat. Moneltako on piratismi syönyt leivän pöydästä?



Jokaisen edellämainitun esiintyjän musiikkia ollaan ladattu ja tullaan lataamaan verkosta ilmaiseksi, joka tulee lisäämään heidän suosiotaan ja tietyssä vaiheessa kun esiintyjä saavuttaa ns. brändin. Niin tämän jälkeen siitä tulee myös kaupallisesti menestyvä tuote ja tämän tietävät myös levy-yhtiöiden pomot. Näin sanoi myös levytuottaja Asko Kallonen kun hän oli Arto Nybergin vieraana muutama vuosi sitten YLE TV1:llä.



Kukaan näistä edellämainituista esiintyvistä taiteilijoista ei ole 99 % riippuvainen taloudellisesti siitä mitenkä heidän levynsä myyvät. Sillä jokaisen heidän levyt myyvät hyvin ja tästä syystä keikkoja riittää sekä levyt soivat tehosoitossa radiossa, minkä johdosta nämä sitten pystyvät takomaan jopa yli 300 000 euron vuosiansiot.

Jossain vaiheessa menestyneet esiintyjät saavuttavat ns. kestosuosikkiaseman ja siinä vaiheessa musiikintekijälle tulee pelkkää tekijänoikeustuloa toistasataatuhatta vuodessa ja monien edesmenneiden taiteilijoiden perikunta pääsee sitten rahastamaan tällä vielä 75-vuotta taiteilijan kuolemasta. Tämä on TEOSTO:ssa näin määritelty.



Sen sijaan monet suuret levy-yhtiöt eivät pääse osille artistiensa suurista keikkapalkkioista ja tästä syystä pyrkivät tuotteistamaan artistinsa mahdollisimman paljon, jotta se toisi heille rahaa ja tämän vuoksi radioissa tehosoitetaan vain yksiä ja ainoita esiintyjiä kautta maan. Mutta viime-vuosina Warner Music Group ahmaisi Suomen suurimpiin kuuluneen Popgram ohjelmatoimiston itselleen. Joten näin ollen se pääsee osingoille esiintyjiensä keikkapalkkioista. Joka tarkoittaa sitä, että ohjelmatoimistona he nappaavat n. 15-20 % esiintyjän keikkapalkkioista itselleen.

Lähde: Prisonplanet