http://www.nwohavaintoja.blogspot.com/2924455.html>

sunnuntaina, joulukuuta 02, 2012

Chisugaten todelliset taustat


Monet ovat varmaan viime-aikoina seuranneet Suomen valtamediassa tätä Chisugate kohua, joka lähti siitä kun n. vuosi sitten 9-vuotiaan tytön isä sai postissa kirjeen TTVK ry (Tekijänoikeus ja Tiedonvalvontakeskus). Kirjeessä kerrottiin, että kyseisen kotitalouden IP-osoitteesta ladattiin Chisun uusin albumi Piratebay verkosta. Sitten kirjeessä kehoitettiin ottamaan yhteyttä TTVK ry järjestöön mahdollisimman pian. 

TTVK ry sitten vaati näitä jokaista henkilöä maksamaan 600 euron summan heidän tililleen, jolloin he eivät nosta syytettä ja vie asiaa käräjille. Joista taas tulisi syytetylle paljon suuremmat kulut. Sitten vaadittiin asiasta vielä vaitiolovelvollisuuden allekirjoittamista ja vaatimus sen noudattamiseksi.

Chisun albumi oltiin ladattu Nylundin 9-vuotiaan tyttären toimesta kannettavalle tietokoneelle, mutta mp3-tiedostot eivät toimineet koska tuon Chisun levyn vertaisverkkoon oli laittanut itse TTVK ja kyttäsi, että kuinka moni sen sieltä lataa. Nylund oli kuitenkin hankkinut tyttärellen tämän Chisun albumin, koska mp3-tiedostot eivät toimineet koneella. Sillä albumia ei oltu jaettu vertaisverkkoon kuin 99% kohdalle, jolloin tiedostot jäivät vajaiksi.

Kuitenkin tämän 9-vuotiaan tytön isä Aki Nylund kieltäytyi maksamasta 600 euron summaa TTVK ry:lle ja yhtenä aamuna sitten heidän ovelle tuli aamulla Helsingin poliisin talousrikosyksikkö ja vaati päästä sisään ja vei sitten tämän 9-vuotiaan tytön kannettavan tietokoneen mukanaan esitutkinnan takia. Että näin meillä Suomessa...

Nylund päätti pistää tarinan sellaisenaan ja julkaisi sen Facebookissa ja muutamassa päivässä se saavutti suuren kohun internetissä ja sitä kautta myös Suomen mediassa. Jonka kohdosta tämä kohu sai suurta huomiota ulkomaita myöten.

Hyvin suuri osa ulkomailta tulleista kommenteista sitten suunnattiin Chisun viralliselle facebook seinälle, joista suurin osa oli tätä "FUCK YOU AND YOUR MUSIC" (Suom. "haista paska, sä teet ihan paskaa musaa v*tun rahanahne popparin paska".

Suurin osa ei kuitenkaan tiedä mistä tässä todellisuudessa on nyt ollut kysymys. 

TTVK ry on toiminut Suomessa n. 30-vuotta ja se ajaa vain ja ainostaan ulkomaalaisten monikansallisten musiikkiteollisuuden korporaatioiden (tekijänoikeusjärjestöt & levy-yhtiöt) etuja. Mutta tämä riistäminen on ollut pakko naamioida pienen taiteilijan edunvalvonnaksi ja jos tämän TTVK ry:n toimintaa nyt tarkemmin katsoo, niin eihän niiden propaganda perustu kuin juurikin tälle samalle asialle. Koska se ei olisi uskottavaa, että musikkilobbari kertoo kuinka monikansallisten levy-yhtiöiden osakkeenomistajat kärsivät jatkuvasta köyhyydestä ja joutuvat käymään leipäjonoissa kun pahat piraatit ovat onnistuneet lataamaan netistä hittiartistien materiaalia laittomasti ja kuinka nämä piraatit kuuluisi saada vastuuseen teoistaan.

Se kaikki naamioidaan aina pienen taiteilijan edunvalvonnaksi ja kaikki mistä TTVK ry väittää, että artisti köyhtyy piratismin johdosta on täyttä valhetta johon valitettavasti hyvin moni esiintyvä taiteilija lähtee uskomaan ja ryhtyy sitten myös julkisesti vastarintaan ja haukkumaan Suomalaisen kulttuurin levittäjät rikollisiksi jne.

Se on kuitenkin fakta, että näistä 600 euron laskuista mitä TTVK ry sai menemään n. 27 kpl läpi meni n. 10 euroa itse artistille, eli tässä tapauksessa Chisulle ja ne loput sitten valuivat tuonne ulkomaille näiden monikansallisten levy-yhtiöiden kirstuihin. 

Syy siihen miksi Chisu (Christel Sundberg) joutui tämän kohun kohteeksi johtui siitä, että silloin kun hän allekirjoitti levytyssopimuksen. Niin hän ruksasi sopimuksessaan sellaisen kohdan, että levy-yhtiö saisi käyttää kyseistä artistia piratisminvastaisessa taistelussa. 

Mediasta on kyllä käynyt selkeästi ilmi, että myös PMMP:n solistit ovat ruksanneet myös tuon sekä Juha Tapio. On silti kuitenkin erittäin kornia, että nämä menestyneet ja hyvin tienaavat tähtiartistit vedetään sitten tällaiseen tekijänoikeuspropagandan syntipukeiksi ja mannekiineiksi ja väitetään, että he elävät köyhyydessä piratismin vuoksi. 

Menestynyt artisti kun saa tulonsa levymyynnin lisäsi keikoilta ja keikkatulot ovat ylivoimaisesti suurimmat. Joten jos levymyynti kattaa aristin tuloista n. 20-35 % ja loput tulevat esiintymiskorvauksista. Niin on varsin kummallista, että TTVK ry ei tätä asiaa tuo koskaan esille. Sen vuoksi, koska muuten menisi pohja pois tältä tekijänoikeuspropagandalta. 

Itse koko tekijänoikeusmalli on muokkaantunut viimeisten satojen vuosien aikana suunnattomasti ja vielä joskus silloin kun ei ollut näitä monikansallisia tekijänoikeusjärjestöjä, niin lainaaminen toisten teoksista oli julkisesti sallittua ja sitä tehtiin hyvin paljon. Mutta siinä vaiheessa kun alkoi tämä teollistuminen, niin pikkuhiljaa kehittyivät mm. patenttipohjaiset järjestöt ja näin sitten syntyi ns. tekijänoikeusjärjestöt, jotka alusta asti uskottelivat ajavansa vain ja ainoastaan pienien taiteilijoiden etuja.

Sitten musiikista tehtiinkin kaupallinen monikansallinen bisnes ja se musiikkikulttuuri mikä vielä ennen oli kaikille ilmaista, tehtiinkin nyt maksulliseksi. Tästä sitten syntyi ns. immateriaalioikeus. 

Fakta kuitenkin on, että esim. jossain CD-levyssä joka on kaupallisesti tuotettu ja markkinoitu. Niin se ainoa juttu mikä siinä on tuote on se muovinen läpyskä kansineen ja CD-levy. Sillä tuo itse musiikki ei ole tuote, koska se on kulttuuria. Tämä muovinen läpystä ja CD-levy joka tungetaan CD-soittimeen. Se ei ole kulttuuria... Se on tuote.

Mutta tästä sitten nämä monikansalliset tekijänoikeusjärjestöt sekä levy-yhtiöt ja nämä heidän käsikassarajärjestöt TTVK ry, TEOSTO, GRAMEX, kirjailijoiden SANASTO ovat kaikki valmiita taistelemaan siitä, että näillä suurilla korporaatioilla on oikeus tehdä miljardibisnestä myös jatkossa pienten taiteilijoiden kustannuksella. Tähän kuuluu esim. yli 70 vuoden suoja-aika, että kun joku säveltäjä/sanoittajasuuruus kuolee, niin levy-yhtiö saa laillisesti vielä repiä niiden tuotosten kustannuksella voittoa vielä seuraavat 70-vuotta. 

Mutta saadakseen tämän kusetuksen toimimaan myös jatkossa, on tämän vuoksi harjoitettava jatkuvaa lobbaustoimintaa tekinänoikeuksista ja TEOSTO sekä TTVK ry pistää pelkästään Suomessa haisemaan tekijänoikeus lobbaukseen vuodessa useita miljoonia. 

Se väite, että internetistä musiikinlataaminen syö artistien tuloja on täyttä potaskaa ja tämä asia ollaan tutkittu monia kertoja. Hollanti teki muutama vuosi sitten tutkimuksen, että internetissä tapahtuva piratismi rikastuttaa musiikki ja viihdeteollisuutta sadoilla miljoonilla euroilla per vuosi. Mutta tämä ei tyydytä monikansallisia toimijoita, vaan heidän täytyy edelleen saada kovennettua otetta ja tästä esimerkkinä onkin nämä TTVK ry:n tehoiskut joita varmasti tulemme vielä näkemään myös jatkossa. 



Se on täysin totta, että niin moni muusikkona toimiva esiintyvä taiteilija joutuu riutumaan köyhyydessä ja kuten Chisukin tässä äskettäisessä YLE:n A-stream ohjelmassa kertoi, että tuolla on monia muita artisteja, jotka ovat tehneet yhtä paljon duunia itsensä eteen ja tienaa juuri ei mitään. Tässä kun juuri nähdään tämän kapitalistisen musiikkibisneksen nurja puoli, jossa vain raha ratkaisee ja sitä on saatava mahdollisimman nopeasti ja mandollisimman paljon. 

Näiden monikansallisten levy-yhtiöiden keulakuvat sitten ovat myyneet itsensä mainetta ja mammonaa vastaan. Että tästähän se suoraan tulee kun puhutaan kovalla termillä "levy-yhtiöiden huorista".  

Siltikään näitä monikansallisten levy-yhtiöiden tähtiä ei kohdella esim. fanien puolelta niin, että heitä pidettäisiin vain jonkun suuryhtiön menestyvinä työntekijöinä. Kun hommahan on niin, että näillä tähdillä levy-yhtiön herrat tekee rahaa enemmän kuin koskaan ja ulostaa sitten nämä artistit kun sopimus umpeutuu. Jonka jälkeen sitten usein tähdestä tulee tähdenlento ja seuraavaa levy-yhtiötä ja sopimusta ei enää välttämättä synny. Onko tämä sitten sitä aitoa musiikkikulttuuria? Koska kaikki nämä IDOLS/TALENT formaatit edustavat tätä sylkykuppi formaattia parhaimmillaan. Että tullaan yhdessä yössä tähdeksi ja kaikki on kaavamaisesti suunniteltu ja toteutettu.

Levy-yhtiöiden toiminta tulee kuitenkin tulevaisuudessa muuttumaan entistäkin enemmän siihen suuntaan, että jatkossa sopimuksen saa myös sellaisetkin tekijät jotka vielä ennen eivät ole juurikaan saaneet itseään esille. Johtuen tämän kvartaalikapitalismin hengittämästä ilmapiiristä. Esim. nyt jo on esim. Yhdysvalloissa eräs levy-yhtiö, jonka toimintamalli perustuu vahvasti yksityishenkilöiltä tulevien lahjoitusten pohjalta toimivaan tuontantomalliin. Tässä suhteessa kysyntä ja tarjonta kohtaavat aidosti, eikä niin miten ennen ollaan toimittu. Eli tuotu joku ennaltaan laskelmoitu alemmantason pyrkyri, josta tehdään nopea tähdenlento.

Chisugate oli nyt kuitenkin vasta alkusoittoa sille, mitä tulemme tulevaisuudessa näkemään tämän tekijänoikeus ja tiedonvalvontakeskuksen suorittamasta poliisifasismista. Sillä kyseinen järjestö on ry, eli rekisteröity yhdistys ja lain mukaan sillä on saman verran valtaa kuin vaikka jollain Lappilaisella kyläyhdistyksellä. Mutta heti kun tällaisen pienen ry:n taustalle tulee tällaisia monikansallisia isia tekijänoikeuskorporaatioita ajaman omia etujaan ja oikeusmurhaamaan vertaisverkkojen ylläpitäjiä 4,5 miljoonan euron korvauksiin. Niin tällöin tällainen rekisteröidyn yhdistyksen valtuudet saadaan aivan mafian tasolle. 

Joten älkäämme sitten ihmetelkö jos vielä jonainpäivänä TTVK ry astuu olohuoneisiimme tekemään kotitietokoneen ratsian, että löytyykö sieltä laittomasti ladattua musiikkia ja jos löytyy niin vaaditaan vaitiolovelvollisuussopimuksen allekirjoittamista ja kymmenien tuhansien eurojen laskun maksamista. Tai muuten mennään käräjille ja sitten tuomarit määräävät korvaussummaksi 5,0 miljoonaa euroa. Joka vastaa 138 888 vuotta 36 euron päiväsakkoja. Että jos nyt vähänkään järkeä löytyy joltain, niin on helppo tajuta että ei näissä tällaisissa tuomioissa ole takana mikään muu kuin oikeusmurha ja ihmisten elämien tuhoaminen (eugeniikka).
  
Lähde: http://www.iltalehti.fi/viihde/2012113016397003_vi.shtml